Ugrás a fő tartalomra

Egy nyári kaland… na jó egy nyár de több kaland

Hogy másnak a nyaralás mit jelent nem tudom… kezdhetném így is. Sokaknak azt, hogy lemegy a Horvát tengerpartra, kivesz egy apartmant, napközben fekszik a napon, este meg nézi a közeli városkát, esetleg jókat eszik. Megint más, elmegy egy sok csillagos wellness szálóba és egésznap a medence/pezsgőfürdő/szauna masszázs kényeztetés, este egy jó pohár bor, reggel svéd asztalos reggeli. Megint másnak, hogy felmegy a hegyekbe, kúszik - mászik barlangokban, kanyonokban stb. Aztán persze van a bringás aki elmegy valahova, és ott rohadt nagyokat teker, összeszed több ezer szintet, vagy éppen lejtőzik folyamatban. És nekem mit jelent? Talán a tengerpart kivételével sokmindenből egy picit, de legfőképpen bringákat a seggem alá. Na most ezt egy 4 és egy 8 évessel (aki úgy fest utál bringázni) elég nehéz megvalósítani. A wellness szállóra meg tanári fizetésből nem futja, és annyit sehonnan sem spórolunk össze, hogy ilyen úri huncutságra költögessünk. Ezért mivel a júliusunk Pilzen után mindenféle probléma miatt nullázódott, ezért július vége augusztus lett a „pihenésünk” fő időpontja.

Ez a beszámoló ezért több dologról is fog szólni, lesz benne nyaralás, versenyzés, ja és pech vogel, csak hogy ne ússzuk meg anélkül! ;)

-          Osztria Covidban (Osztrák Kupa 4-6 Grafenschlag)

-          Őrségi családi nyaralás (Örségi Kerékpáros Fesztivál)

-          Idei első monti maraton (Zselic maraton 2021)

-          Erdélyi kalandok

I.         Osztria Covidban

Amikor egy hónapja kimentünk Plzenbe, és átléptük az osztrák határt, egyszerre ült ki mosoly az arcunkra, hogy: VÉGRE! Az egy másik kérdés, hogy nekem az a derby nagyon rosszul sült el elég sok szempontból, meg úgy cakk pakk a magyaroknak. Ám de itt volt a javítási lehetőség július utolsó hétvégéjén, amikor Ausztria rendezett 2 nap alatt 3 versenyt. Ezt ugye eljátszották pár hete is, de azt a Plzeni pech vogelnek köszönhetően ki kellett hagynom. A nagy kérdés most az volt, hogy vajon egyáltalán versenyezhetek e, és ha versenyezhetek, akkor az hogyan fog menni.

Több orvost is megkérdeztem, ugyan Plzen után mikor ülhetek bringára, de a vélemények eltértek, végül 2 héttel a kisműtét után, még néhány felszívódás mentes varrattal a testemben, elkezdtem finoman tekeregni. A lényeg igazából az volt, hogy 2 hét alatt sikerüljön olyan formába kerülni, hogy 1 órát terepen sikerüljön viszonylag normális tempóba letekerni, és az esetleges kiugró pulzus értékek mellől se boruljak be az árokba, ha úgy jön ki a lépés.

Grafenschlag nem a sarkon van, ráadásul Ausztria azon területén ahol nem érik egymást a nyitott panziók, bauerhausok vagy éppen zimmer ferik. Így aztán hosszas keresgélés után, a magyar pedagógus pénztárcáját nem nullázó (csak közel nullázó) szállást vagy 30 kilire a versenyközponttól sikerült találni. Mert azért most nekem annyira nem volt opció hogy sátrazzak. A szállás viszont tiszta és igényes volt, és legalább kipróbáltam, hogy akkor miért is nem lesz olyan házam, ahol a tetőtérben kívánok lakni. (A meleg kevésbé idegesített, mint az éjszaka az ereszt verő eső, vagy éppen, a döntött tető alatti klausztrofóbia.)

Már pénteken kiautóztunk Ágival. Kedvesem azt mondta életében nem élvezett így kiutat. Ebbe belejátszott, hogy megálltunk Sopronban Müllerezni, aztán 10km-rel arrébb gagyi boltozni, és a saját igényemből még a megáradt Duna mellett is fotózkodni. Nem siettünk sehova, a szállásra csak oda találunk. (Megjegyzem a Waze azért megpróbált monti úton felnavigálni a szállásra.)

Ha már ott voltunk és volt egy ki idő, nekem kedvem volt a közeli kisvárosban egyet sétálni, ami végül szakmailag volt felemelő érzés. Cuki kisváros, ahol minden megvan. Monti utak! Strand, kerített strandröpi pályával. Templom, temető, gasthaus, Spar, autó szalon, atlétika pálya, foci pálya és ÖSSZEVONT OKTATÁSI INTÉZMÉNY!

Na ez utóbbi keltette fel leginkább az érdeklődésemet. Képzeljünk el egy 2000 fő körüli települést, amihez nyilván hozzátartoznak a környező települések is. Egy kb 150m-es körzetben egy helyen, óvoda, általános iskola, zeneiskola, középiskola. Ugye beszélünk mi otthon gyermekbarát iskolai környezetről, hát itt ez így külsőre überelte bármit, amit az elmúlt 15 évben tapasztaltam, úgy hogy nem mentem be az épületbe, és nem láttam tanórát sem. Kívülről színes iskola, színes feliratok. 3 sportpálya, a tetőn kialakított pihenő terület, ping – pong asztal az udvaron, az iskola előtt pihenő padok. Bringa és roller tárolók, árammal, hogy az e-bike, E-roller feltöltődjön míg a nebuló az iskolában van. Egy izgalmas játszótér az iskola és az óvoda között. Bent széles folyosók, nagy osztálytermek, egyesével lehelyezett ám de könnyen mozgatható padok székek. Bemutató területek, méhlegelő, bogár menedékházakkal. A suli 150m-es körzetében atlétika pálya (dobókör, 60m-es rekordtán, füves foci pálya, különböző méretű kapukkal, erdő. De a strand sincs 500m-nél messzebb) Egy szóval minden. Ja és hát az iskolaépület modern szigetelt, színes szagos, ahova élvezet lehet bejárni. Előtte nyilván iskolabusz megálló, parkolóhelyek, külön parkoló a pedagógusoknak. Ja és mindez a kisváros belvárosában.

Na de a szakmai út egy dolog versenyezni jöttünk.

Szombat: Sprint

Voltam már Grafenschlagban, el is lopták a rendszámtáblámat. Úgy emlékeztem egy viszonylag dimbes - dombos terület, helyenként meredek falakkal. Na de ez a terep a túloldalon volt, most egy viszonylag sík, a pár évvel ezelőtti VB-ről ismert terep van a porondon. Viszont mielőtt a versenyre kelhettünk volna át kellett esnünk az Covid ellenőrzésen. Vonalkód olvasás, oltásiigazolás, piros meg zöld jelzések a telón, de aztán végül megkaptuk a karjegyünket, és versenyezhettünk. Megjegyzem még az étteremben is ki kellett töltenünk egy lapot amin rajta vannak az elérhetőségeink, hogyha úgy hozza a sors megtaláljanak minket!

A délelőtti futam egy nem túl megterhelőnek tervezett sprint volt. De a pálya kihasználta a lehetőségeket, és mentünk mi összevissza keresztbe kasba. A verseny savát inkább az adta számomra, hogy Thomas Hnilica előttem rajtolt egy perccel. Már az egyes pontról kifelé száguldott velem szemben, érzésre 20mp-t máris hoztam rajta. Ráadásul kihasználva az 1,5m-es air+ dugókákat, nem foglalkoztam fordítással megállással, és az epic mindenen átmegy verzióval én nem megfordultam, hanem lendületből üldöztem, aminek az eredménye, hogy a kettesen ismét szembe jött, majd a hármasról láttam már kihúzni előttem. Tök másfele ment mint én, majd eltűnt, hogy az 5 után egy másik Trans Danubiással lássam együtt felbukkanni. (Utóbbi szerintem mögülem jött és valahogy elém került, később a térképet nézve megtalátam merre mehetett.) Folytatva az üldözést a 6-ról már közvetlen előttem zúztak ki, de tök más útvonalon mentek a 7-re mint én, így az orrom előtt bukkantak ki ismét, hogy a csiki-csukiba végig lássuk egymást. Ezután jött számomra a halál, amikor már komolyan fájt a mellkasom, de nem dobhattam a dolgot, és oldal szembe szélben mentünk felfelé egy mezőn. Láttam a másik transost elhúzni, de Thomas velem párhuzamosan ment a dózeron. Látta ő is, hogy mögötte vagyok ismét szemből találkoztunk. Üldöztem, majd eltűnt, hogy a végső betonon, az én testemnek orkán erejű szembe szélben meglássam ismét a hátát. De a felfelé a betonon elhúzott. Mindenem égett és fájt, de nyomtam amennyire csak tudtam, és beértem. Hogy mennyit számít a szél. Ez alatt a kb 400m-er alatt, ami picit emelkedett, az én testem úgy fogta a szelet, hogy a végén összesen 10mp-el de megvertem Thomast. Az egy más kérdés, hogy engem nem hirdettek ki, mert mint kiderült, ez Osztrák OB is volt, és bár én lettem a harmadik, de csak az osztrákokat hirdették. Sebaj. Sajnos a két gyorslábútól kaptam 4 percet, ami nyilván megfelelően megmutatta, hogy Rovanskyt meg Pierre Kaltenbachert ne akarjam megverni, mert kissé gyorsabbak mint én.

Volt kb 4 órám a regenerálódásra, amit megpróbáltunk hasznosan eltölteni, ha lett volna nálam egy polifóm, Isten bizony alszom egyet, de így a városka vendéglőjét kutattuk fel, ahol egy levessel meg egy mákos nudlival próbálkoztam az energiapótlásra.

Középtáv

Délután 15:00-kor rajtolt a középtáv, ahova már a cseh mezőny is csatlakozott, meg a magyar különítmény is duplájára bővült. A rendezők elég furán külön versenybe sorolták a cseheket, ráadásnak még azt is kitalálták, hogy ugyan 15:00-kor van a nulla, de az osztrák kupában indulók csak 16:00-tól rajtolnak. Így aztán pár perccel 16:00 után rám is rám jutott a sor. Mivel tudtam, hogy a regenerálódásom nem lesz teljes, és éreztem, hogy délelőtt kissé túltoltam a dolgot, ezért indulás előtt egy koffeines gélt is benyomtam. Ráadásnak Thomas most 2 perccel mögüllem indult. Az üldöző verenyünkben most én lettem az üldözött. Kb 2 éve nem toltam be semmilyen High5-öt a szervezetembe, lehet ennek is volt köszönhető, hogy 110-es pulzusom volt már a rajtban is. A pályán már az egyes is trükkös figyelős volt, és kijövet a pontról Thomas már jött is szembe, ami érzésre nem volt feltétlen két perc, ráadásnak el is rontottam egy trükkös útkeresztet, ami minimum 1 perces hibába ment, hogy a 2-est fogva már Thomas ott is legyen a nyakamba. Innen együtt is mehettünk volna, de azért voltak más választásaink. A pontokra viszont együtt értünk, mire a 6-osnál Thomas után iramodva a térképet nem nézve, belefutottunk egy érthetetlen helyzetbe, amibe aztán én is belehibáztam de Thomast elnyelte a rekettyés. Szerencsére én hamarabb kapcsoltam és vissza tértem a jó útra, de éreztem, hogy ez nekem is nullázza a derbyt. Innen jó ideig haladtam egyedül, míg nem a pálya 2/3-nál Thomas ismét megjelent. Egyértemű volt, hogy a rossz minőségű utakon jobban otthon van mint én, és be is fogott, majd le is rakott, bár nem adtam olcsón a bőröm amíg nem mentünk felfelé, legalább láttam, aztán végleg eltűnt a látóteremből, így a pálya végét már magányosan tettem meg. Aminek aztán az eredménye, egy igencsak indultak még verseny lett, még az a csávó is levert két perccel, akit az elején már befogtam, Thomastól kaptam egy 4-est. A győztestől, meg a cseh éltől, meg vagy negyed órát, ha nem többet. Érezhetően a végére mind fejben, mind fizikailag elfáradtam. De hát a súlyban is elmaradok, meg azért még mindig messze vagyok a top formától. Mindenestre annyira jó volt, hogy magát a pályát élveztem, éreztem magamban az erőt a haladást, és hogy annyira nem vagyok sz@r, sőt Plzenhez képest egyenesen remek formában vagyok.

Este aztán visszaültünk a fogadóba, és tőlem nem megszokott módon egy bolognaival készültem a másnapi hosszútávra, amihez olyan finom salátát adtak, hogy az bizony hét nyelven beszélt. Ja és osztrákékhoz képest egészen baráti árai voltak a resturantnak, persze jobb ha nem számoljuk át a citromos víz árát magyar forintra.
Nagyon későn értünk csak vissza a szállásra, a házinéni már aggódott is hogy fizetés nélkül leléptünk, de aztán meglátta a fényt az ablakban és elszálltak a gondjai. De a miénk meg megjött, mert egész éjjel dörgött villámlott monszuneső esett, és nem voltam nyugodt, hogy másnap esetleg orkán erejű szél és szakadó esőben fogunk versenyezni. Illetve a sár miatt melyik bringával menjek.

Hosszú táv

Végül maradtam az epicnél, ráadásnak az eső is elállt, igaz a hőmérséklet novembert idézte, de nekem pont kellemes volt. Nem éreztem azt, hogy a combjaimban megfelelő lenne az erő a verseny előtt de majd meglátjuk. Mivel a Nelsonban rábeszéltek, volt nálam spoonzer zselé, amiből egy fél fogkrémet be is nyomtam a verseny előtt. Csak arra meg inni kell, és a víz szűk keresztmetszet volt az egy szem kulaccsal, de becsülettel ráittam azt a 2 decit. Hamar kiderült, hogy szinte egyből pörget a cucc, és a rajtba beállva már nagyon bennem volt a bugy. Ránézve a térképre kapásból feltűnt, hogy Anna szavaival „ez olyan mint amit én tűzök Farkaserdőn, sprint terepen egy giga hosszú pálya.” Szerintem meg inkább egy zseniális pálya. Sok dózer menetes kerüléssel, a végén meg a pont közelében figyelős. Már az egyesre jócskán kellett kerülni. Támadó pont híján korábban húztam fel, amiből egy fél perc hiba lett. Folyton hátra pillantgattam kezdetben, mert Thomas 3 perccel indult utánam. De nem jött. A 2-est nem lehetett elhibázni, a következőknél meg tényleg a kerülés kontra végén figyelést kellett alkalmazni. Közben két csehet meg egy osztrákot is befogtam. Utóbbi egy darabig előttem ment, sőt a részidőkből visszanézve volt ahol el is húzott. De végül a 9-esen tanácstalanul állt, hogy a 10-re merre kerüljön. Én a hosszabb szintesebb dózert vállaltam, mint kiderült a többiek nem. De a részidőket nézve, szinte hajszállra annyit jöttem, mint gyorsabb társaim, aminek az lett a végeredménye, hogy akkor mégis az enyém volt a jobb. Majd a térkép forgatásra is könnyen odataláltam.

A második térképen már egy rövidebb pálya várt ránk. Igaz az elején lezúztam vissza a faluba, majd a pálya talán legmeredekebb mászása jött. A pontot fogva betoltam a gél másik felét. Majd döntöttem, hogy a következő lesz az az átmenet, ahol nem fogok kerülni. A hegy alján aztán szembe jött Thomas, mint a részidőkből kiderült itt kb 2 perc előnyőm volt vele szembe, ami ugye azt jelenti 5-el jön mögöttem. De mint kiderült ő vérszemet kapott. Picit bele is hibáztam ebbe az átmenetbe, ami alsóhangon fél percet jelentett, meg az hogy a kattyoson kellett átmennem sem jött jól. A 13 sima ügy volt majd jött a döntés hogy a 14-re megint kattyos, vagy északról dózer, vagy délről aszfalt, én a dózert választottam, és azt gondoltam jól teszem, de a pontról kifele menet már Thomas szembe jött. Tudtam, ez jó ha egy - másfélperc, úgyhogy menekülőre fogtam a pálya végén. De itt jött az orkán erejű szembeszél. Én szinte visszafelé haladtam, a kislányok meg elit srácok bebukva a kormány mögé mentek el mellettem más dimenzióban. Ettől független a 15-öt is úgy fogtam, hogy nem jött szembe Thomas, és innen már csak dózer jött, de a szél ismét visszafogott, és az erőm is a végét járta, így fél hullaként estem be a célba, és rám egy percre ellenfelem is megjött. Ismét megvert 2 perccel, de igazán nagy meccs volt. Mint kiderült miután meglátott annyira vérszemet kapott, hogy onnan az összes átmenetet nagyon megnyerte. Ezzel ismét egy osztrák kupa 3. hely lett, és mivel épp hogy 10 percet kaptam Rovenskytől, egy 100 perc feletti pályán ez jónak mondható. A cseh 40 elit azért adott bőven, de ez várható volt, azok a kattyon úgy mennek mint más aszfalton lefelé.

Kifejezetten jó verseny, jó érzések. hazajőve pedig irány a családi nyaralás, meg spékelve az Őrségi országúti maratonnal.

II.         Őrségi családi idill

Nyár elején nejem feltette a kérdést, mikor megyünk nyaralni, mit mondjon a Vadása campingnek. Mivel a pénztárcám konvergálódott a bankkártyámmal együtt a zéró irányába, elég tanácstalan voltam, amikor viszont az a mondat is elhagyta a száját, hogy ő fizeti, akkor bár férfiúi büszkeségemet sértette, de mondtam, mindegy csak az augusztus 7-8 legyen benne. Ági nézett rám kérdőn, de sejtette, hogy ebben valami háttér történet is van, hát persze hiszen akkorra halasztották az Őrségi Kerékpáros és Futó fesztivál, amelynek az országúti maratonján 2 éve részt vettem, és azóta vágyok rá vissza. Így aztán kivettünk egy faházat 7 napra az Őrségben.

Megjegyzem egy kétszintes, nappali konyha fürdő + az emeleten 2 háló és összesen 6 ágy, álom szép erdős környezetben a 20 000/ház/éj talán nem olyan rossz ár a mai világban. Pláne ha még a wifi is működött volna (akkor látom az olimpia második hetét is). A gyerekek imádták a házat, én persze kapásból a nappaliban kötöttem ki, mert mégis csak ott tároltuk a bringákat, és valahogy Plzen óta szívesebben alszok egy légtérbe a bringákkal, illetve fent nekem azért meleg volt, meg a klausztrofóbiámnak sem hiányzott, és drága nejem is kipróbálhatta majd 20 év után, hogy milyen is az, amikor külön szobában alszunk. Kb. olyan lett, hogy a gyerekek már az első éjszaka rajta aludtak kicsi a rakás szinten, rólam meg az volt a véleménye, ahogyan a hűvös nappaliban a fal mellett egy sarokban kupacoltam, hogy „olyan vagy mint egy kivert kutya!” Mondjuk a legtöbb este már este 10-kor aludtam mint a tej, mondjuk ennek a következményeként hajnal 4-5 felé meg már fent is voltam.

Kihasználva a korán kelést, már az első nap hajnalán elindultam bringázni. Az éjszakai portás nézett is amikor hajnal 6-kor kitoltam a bringát a bejáraton, majd megindultam. Gondoltam kezdésnek bevállalok egy 50-est. Ez jól is ment Őriszentpéterig, ahol egy váltás után nagyon furán kezdett viselkedni a váltó, automatizálva önmagát. Ennek fele sem tréfa, megálltam az első domb tetején, és megláttam amitől féltem, a lánc egyik fele szétjött. Lévén 9-es patent szem nem volt éppen nálam, és a legtávolabbi pontján voltam a körnek, ezért konstatálva, hogy a dzsuva összetartja a láncot, óvatos visszafogott tekeréssel haza tekertem, így csak egy laza 40 lett az 53 helyett. Otthon aztán elújságoltam hogy mi volt, és ki is gondoltam hogy akkor ha nem találok a szerelő táskában patent szemet akkor bizony muszáj lesz keresni egy bringaboltot, mondjuk valahogyan álcázva a szándékot. Persze hogy volt nálam 12-es és 10-es patent szem s 9-es nem. Konstatálva a helyzetet, kell a9-es szem, ha mégsem kapok akkor 10-est kell használni, talán jó lesz.

Amikor ezt a nyaralást kigondoltuk, én azt mondtam nejemnek, te gondolod ki a programokat, én mindenre nyitott vagyok, két programot szeretnék csak fixre, elmenni a 3-as határhoz, és nyilván az ÖKF. Utóbbinak fixen szombat volt az időpontja, előbbi szabadon választható. És ez kapóra jött, hiszen ahhoz hogy a Vadása-tótól Felsőszölnökre jussunk, Szentgotthárdot vagy Körmendet útba kell esni, csak lesz valahol egy bringabolt. Mivel én nem voltam még ezen a határon, és emlékszem, hogy egy itt lévő versenyünkkor László és Anna feltekertek, logikus hogy bringával menjünk, ráadásul nem tűnt a térképen sem vészesnek, hogy ott valami gigászi hegy legyen, bármilyen tervezőt néztem 80 méter szintet írt, azért megkérdeztem Ágit hogy bringa vagy gyalog, ő határozottan a bringát javasolta. Na kigondoltam, hogy akkor Ausztria felől feltekerünk, aztán vagy a tanösvényen vagy Szlovénia felé lejövünk. Na igen de apa hely (nem) ismerete felül írta a GPS által javasolt útvonalat, és kapásból rossz irányt vett, aminek az lett a vége, hogy felfelé egy a TUHU-n dózernek jelölt úton vívtunk dzsungel harcot. Már azt gondolva majdnem fent vagyunk, és a GPS által azonosítva helyünket a világban, és hallgatva első szülöttem hangos anyázását, szitkozódását, úgy döntöttem megkímélem a további küzdelemtől és visszaküldtem Ágival a kocsihoz. Jó magam Botival tovább toltuk a bringát. Gondoltam pár száz méter és már Szlovéniában leszünk… Hát nem. Olyan helyeken jártunk ami még tájfutással azonosult rémálmaimból jött vissza. Volt hogy két kezemben két bringa, majd egy 4 éves, akit átvittem a dzsuván, hogy megint a két bringáért menjek. Mentünk mi „búj búj zöld ágak” alatt, felett, között, és szegény Boti bár párszor már elpityeredett, de mégis jött hősiesen, hogy végre átérjünk Szlovéniába, ahol találva egy padot gondoltam megetetem a 4 évest. Aha evett két szem chipset (nyilván volt szendvicskeksz, meg szendvics meg dörmi, meg mindenféle jóság nálam ami kisgyerekhez kell, ő a chipszet akarta) majd szólt, hogy akkor végre tekerjünk tovább. Innen már zseniálisan jó úton, majd turista ösvényen mentünk, helyenként tekertünk helyenként ereszkedtünk egy 4 évesnek DH ösvényen, majd megint cipeltem a 2 bringát, de itt már szerncsére csak a szinttel kellett felvenni a harcot. Nem is értem, hogy van, hogy Szlovéniában szép tiszta és egyértelmű utak vannak, nem mint nálunk. Aztán végre felszenvedtünk a hegycsúcsra, ahol Boti mindent megnézett, kipróbált, főleg a toi - toi DIXI izgatta a fantáziáját. Én meg megnéztem, hogy a felfele egyre inkább eresztő kerekemmel mit is lehet csinálni. Megpróbáltam bepumpálni, de inkább leeresztett, úgy hogy végül patronnal toltam fel, és imádkoztam, hogy a kocsiig kibírja, bár fingom nem volt hol ereszt, mert nem érzékeltem.
Lassan vissza kellett indulni, na de merre, nyilván a magyar tanösvényt nem, úgyhogy akkor Ausztriának terveztem. Aha de ezen a ponton elvesztettem az „észak érzésemet” és halvány fingom nem volt merre kéne elindulni. Na ná, hogy sikerült kiválasztanom a hegyről lefelé vezető DH ösvényt, amit persze egyedül még élveztem is volna, de itt egy 4 évessel kellett lemenni, akinek a bringáján a fék azért nem feltétlen erre lett kifejlesztve. Ettől függetlenül hősiesen és élvezettel jött lefelé, mind addig amíg épp meg nem dicsértem, és bemutatott egy kormány bukfencet. Szegény sírt, de apa kemény és visszaültette a bringára. Végül leküzdöttük magunkat, de addigra már úgy elfáradt, hogy felfelé már nem tudott menni, úgyhogy megint én cipeltem a bringát, rádásnak nem úgy nézett ki az átvezető ösvény a határon, hogy én azt bemerjem vele vállalni, úgyhogy maradt a turistaút, aminek meg a határ előtt a vége egy kb35%-os lejtő lett. Két bringát cipelve másztam le, hogy átlibbenjünk a határon és végre kis lejtéssel gurulhassunk a kocsihoz. Gondoltam, szegény gyermek már olyan fáradt, hogy itt majd meg tolnom kell, de nem. Mint akibe új duracel elemet tettek, kezdett el tekerni és jó fiúhoz méltóan az összes tócsába belekormányozta a bringát, így mire vissza értünk a kocsihoz, egy nyakig sáros, igazi montis arc állt az anyja előtt, mosolyogva, büszkén. Apa szíve meg tele volt boldogsággal.

Na akkor innen jött, hogy keressünk bringa boltot. Szentgotthárdon nincs bringa bolt, Körmenden zárás előtt találtam egyet, akinek volt még egy szem 9-es patent szeme, úgyhogy ez is megoldva.

Csütörtökre rossz időt mondtak. Bejött, szakadó eső, néha abba marad. Mit csinálhatsz ilyenkor? Elmész egy zárt aqua parkba, vagy és mi ezt választottuk, elmész a vagy 50km-rel arrébbi kisvonatra, hogy zakatolj egy jót Lenti és Kistolmács között, persze mi nem Lentiből hanem Csömödéből indultunk. Mondjuk oda vissza 4 db kedvezményes jegynek 4000-et fizetni, picit húzósnak tartottam, de már fent ülsz a vonaton, meg ezért jöttünk, hát rajta, legyen. Én láttam, hogy sokáig tart ez az út, de azért azt valahogy nem gondoltam át, hogy oda vissza 3 órán keresztül fogunk zötyögni. De így lett. Ráadásnak Kistolmácson szakadt az eső, így sikerült bőrig áznom, és mivel drága nejem nem hozott magával esőkabátot, így az enyémben nagyon jól érezte magát, én meg a bringás vékony valamimben, mire visszaértünk a kocsihoz jégkockává fagytam. De a gyerekek jól el voltak. Így aztán ülésfűtés és fűtés maxra nyomva indultunk vissza Lentibe, ahol már elfújták a felhőket, és mire hazaértünk már egészen jó idő lett, úgyhogy ismét bevállaltam egy 40 es országúti köröcskét, de már láncszakadás nélkül.

Péntekre egy laza montit terveztem volna, de mivel nullázta magát a kerék, és miután szétbontottam a belsejében lévő tej 3 tálnyi gyros húsra hasonlított, rájöttem, hogy lehet a szelep rossz de tejet is kell vennem a kerékbe, amiről a Körmendi bringa boltos biztosított, hogy idén itt ezt én keresem először, és az a helyi bringásoknak még csak a futuriszikus jövő, hogy belső nélkül montizzanak. Így aztán maradt ha montizni akarok a belsős megoldás, de ahhoz meg nem volt kedvem, ráadásnak nejem beszervezett egy illo olaj előadást, meg délutánra Boti kisbarátja is erre jár a szüleivel, így a pénteki bringa ki is maradt. Szombat pedig ÖKF!

Őrségi Kerékpáros Fesztivál

Mivel eddig nem kedvezett a strandolásnak az idő, ezért nem vittem magammal a családot a versenyre, had élvezzék a kemping és a tó adta lehetőségeket. Én viszont időben megérkezve felvettem a rajtcsomagomat, ami végül egy darab rajtszámból állt, mivel a pólómat elnyomtatták és utolag küldik (remélem). Azt már tudtam, hogy a pályát módosították a két évvel ezelőttihez képest, meg így kevesebb szint lesz benne mint két évvel korábban, bár picit hosszabb lesz, és az nekem sosem baj…

A rajtnál már láttam, hogy azért ez a fesztivál már túl nőtt, a két évvel ezelőtti önmagán. A középtávon jóval többen álltak rajthoz profi bringákkal mint két éve, és nem csak a bringák voltak profik, hanem az arcok is. Itt azért erős lenne, ha a 10. helyet megcsípném mint 2 éve. A lassú rajt a maga helyenként 40-es tempójával, már okozott pár kellemetlen pillanatot, főleg amikor láttam a mezőny elejét tőlem vagy 200m-re, és a környezetem is az első felfelén kezdett elhagyni. Aztán végre bemelegedve felvettem a fonalat, és elkezdtem végre megtalálni a helyem a mezőnyben. Az új útvonal kint ment a pusztán, 2-3 kisebb völgyel, amin még így az elején átlibbentünk, bár azért a 10% feletti le meg felmenetek, már érezhetőek voltak. És bennem az is tudatosult, hogy ezeken majd vissza kell mászni 12 körül, amikor itt halál meleg lesz. Szentgotthárd előtti utolsó 10% feletti lejtőn aztán egy srác a szalagkorláton túl, mellette rendőr, mentő stb, ő ezt erősen benézte. Végre leértünk a síkra, eddigre volt körülöttem 3 srác, és mivel szembeszél volt várható jó lett volna nem elengedni őket. Így aztán váltot vezetéssel mentünk Szentgotthárdig. Én is kivettem a részem de brutál volt a szembeszél. Közben befogtunk még egy lányt, akinek sikerült megragadnia mögöttünk. Szentgotthárdról kijőve előttem kb. 150m-re felfedeztem egy bolyt, amire jó lenne felérni. Mivel a srácoknak már nem nagyon akaródzott vezetni, ezért maradtam elől, de a bolyból csak a leszakadókat fogtam meg. Pláne miután rájöttem, hogy csak a lány maradt mögöttem, a srácok lemaradtak. Tudtam Felsőszölnöknél mi jön, ezért kb. 3 perccel az emelkedő előtt bevettem egy fél tubus „spoonzert”, hogy majd az felvisz. Ráfordulva a hegyre a leányzó felsikoltott, hogy ez most komoly? Mondom neki, hogy „Te kérdezed vas ágyastul bringástul 45kilóval?” Ez az átlagban 13%-os emelkedő, ami helyenként a garmin szerint 17-18% is volt rendesen megtört. De haladtam rajta nem kellett leszállnom és ez jó. Persze a lány elment, de a srácok még nem jöttek. Itt volt még két hason szőrű emelkedő, de a szakasz végéig senki nem fogott meg, gondoltam akkor most lehetne lefelé visszahozni a csajt akinek nyomát sem láttam, egy másik ciklocrosszos sráccal. Igen ám, csak itt is változott a pálya, és volt itt még 2 kisebb de szintén10% feletti tüske, amin aztán a két srác utolért, illetve a hosszútáv második kis körének vadállatjai is és más dimenzióban elhúztak mellettem. A két srácot végül a Szentgotthárdi frissítőnél nyomtam le. Innen ugyanaz az útvonal mint oda. Oldalhátszéllel egyedül. Nyomtam is a síkon ami a csövön kifért, de eddigre mind a derekam mind pedig a talpam elkezdett fájdogálni. Végül a sík szakasz végén felért a két srác, és innentől látványosan elkezdtek vinni. Haladtunk együtt, bár az összes kisebb bukkanó már érződött a talpamon. Aztán jött a szalagkorlátos 10-13%. Annyira fájt a talpam, hogy szégyenszemre leszálltam, és toltam a legmeredekebb részen. Meg is előzött egy olyan fickó, akit az eleje óta nem láttam. Nem sikerült felhoznom a fennsíkon. Ahol brutál szembeszelet kaptunk. A következő 13%-os megint nem esett jól, pláne, hogy a polgárőr az előtte lévő lendületes lefelén megpróbált belassítani karmozdulatokkal, de tojtam rá. Még egy pici hupli volt Őriszentpéter előtt, itt sem jutottam fel lendületből és a talpam leszállásra kényszerített. Láttam, hogy jön valaki mögöttem, de ő is leszállt felfelé. Innen aztán már csak be kellett gurulni. Az olimpiai 5 próba szintideje 3 óra volt, nekem sikerül 2:59-et tekernem. Picit el lett ez számolva. És itt szembesültem a ténnyel, hogy a derekam beállt mint a gerely. És ezen semmilyen szer nem enyhített, úgyhogy némi pihi egy ebéd a centrum vendéglőben, és csak utána mentem vissza a szállásra, hogy a délután további részében a Vadása-tó hűs (inkább rohadt hideg ) habjait élvezzem. (És lássam, hogy itt még azért monokiniznek páran, nem úgy mint a Balatonon). A lényeg nekem ez az új útvonal annyira nem tetszett. Ezek a rövid energiavámpír 10% feletti steigek megfűszerezve a tűző napsütéssel, annyira nem jók.

Vasárnap őrségi autós túra, ebéd, tekézés, strandolás volt terítéken. Míg hétfőn hazafelé még egy lovaglás, a Veleméri templom, és még egy teke party volt betervezve. Hogy hazaérve még kedvem legyen egyet montizni is.

III.         Zselic maraton

Augusztus 2. hetében itthonról próbáltunk kikapcsolódni, én meg tekeregni is. Ennek mondjuk az lett a vége, hogy szerdán visszaköltöztettem másfél év után keresztanyukámat Budapestre, a kertjét pedig megpróbáltam fűkaszával rendezni. Ami vagy 6 órányi fűkaszálást jelentett. Utána még meglátogattuk az IKEA-t is ahol Áginak sikerült „felújítani a szekrényét”, aminek az eredménye hogy a csütörtöki napom egy délelőtti bevásárlás után, „felnőtt legozás” lett. Ezek után pénteken mentem egyet montizni, és hónapok óta először megmásztam Csatárt, aminek a végeredménye, hogy már a kör végén, egyszer csak egy kattanást éreztem egy lejtőn, és a derekam ismét beállt mint a gerely, de ez már kihatva a lábamra. Na frankó. Itthon Helka féle talpmasszázs, majd fakírágyon való fetrengés, és flexagil volt a gyógymód időszakosan. Aznap este még egy Anagorás csúszdaparty is várt reánk amit mind a kisasszony mind pedig én is nagyon élveztünk. Szombat délután azért mentem egy pár kilit, hogy egyáltalán működök e, meg hogy a „kispiros” kereke, amit megpróbáltam megjavítani kiállja e a próbát. Én működtem „Kispirosban” nem voltam biztos, úgyhogy inkább az Epicet vittem magammal a derbyre. (Mászni jobb a merevvel mint a fullyval)

Már az oda autózás sem volt egyszerű. Minden váltásnál húzódott a lábam, ráadásnak már reggel 8-kor olyan meleg volt, hogy gondolkoztam a légkondin, de azért nem kapcsoltam be mert akkor a versenyre a hőérzetem 30-40%al romlik, ami nálam 20-30%-os teljesítmény romlást és kimerültséget is jelent. A verseny egyébként álom szép helyen volt, és átvéve a rajtcsomagot, még arra is maradt időm, hogy a HIGH5 standra benézzek, ahol viszont olyan szép bukót láttam, ami megdobbantotta a szívem, pláne hogy a rudy bukómon elég sok ütés van, és ráadásnak már törnek le róla darabok is… De amikor láttam az ennél egyszerűbb bukókon a 40-50 000-es árakat hamar lemondtam róla. Aztán kiderült, hogy bevezető áron vannak, és finoman olcsóbbak ezek a bukók így, és mivel mintha a fejemre öntötték volna ezt a sityakot a fejemen is maradt, és egy újabb bukósisakkal növeltem az itthoni készletet.

A 10:30-as rajtba beállva, hamar rájöttem, hogy nekem nem jó track van a gps-emen, ami csak azért volt gond, mert így semmit nem tudtam az emelkedőkről, ami nekem egy ilyen pályán fontos. A másik gond, hogy a frissítőkről sem tudtam semmit, és hiába erőltettem fel két kulacsot a bringára a végtelenségig nem lesz elég 36 fokban. A rajt utáni 1,5km-nyi síkon még ok voltam, de az első vízmosás átkelésnél már ki is repültem a pályáról, feltartva ezzel az utánam érkezőket. De mivel megkezdődött az első steig (1700m 88m szint), aminek az alja egy laza 20%-kal kezdett, így ebből nagy galiba nem lett. Szerencsére hamarabb lankásabbá vált, hogy aztán libasorba másszunk felfelé. Megérkezve a tetőre, először egy betonos, majd egy poros keresztút várt a mezőnyre. Hogy mennyire poros? Konkrétan nem láttam mi van előttem a felszálló portól. Leérve újabb steig (1790m 100szint) vette kezdetét, na ná, hogy az alján ismét 20% feletti emelkedéssel, majd néha belelejtve a végére ismét tartogatott némi 22%-ot. Itt persze a mögüllem jövő 40 kilósok könnyedén elmentek. Ráadásul egy kissrácot láttam a meleg miatt kidőlni. (Fekete mez, 36 fokban még az erdőben sem jó kombó). Az újabb lejtő után megint egy emelkedő (2500m 80szint) amit már egy régi ismerőssel abszolváltunk. Az eleje ennek meredek is volt meg fűcsomós, itt is helyenként 22% is volt, de aztán elértünk egy poros dózert, értsd a por a gumi fölé ért, amin 2-3%-kal emelkedett csak. Innen aztán egy kacskaringós lefelével értünk vissza 9 kilinél a cél területre, ahol volt frissítő, pont jó volt útközben felkapni egy kislötynyi izót meg egy fél pohár vizet. Aztán jött a következő steig (2200m 110szint) Az elején egy átlag 20%-os felfelével helyenként 27%-os részekkel, ami irdatlan hosszan tartott de kitekertem, és így a mögöttem jövők sem adták fel. Majd egy kis pihenő után, megint rossz utakon másztunk felfelé, hogy elérve a csúcspontot, belekezdjünk egy hullámzó részbe, ahol csak annyira nem lehetett lendületet venni, hogy a puklikra csak kistányéron bírtam felugrani. Aztán végül egy nagy lejtővel leértem valami kerítés mellé, ahol úgy nézett ki már tök egyedül tempózok, hogy végre egy 100m-nyi betonos szakaszon elővegyem a kulacsom és nagyot kortyoljak. Ekkor voltam 19 kilinél, és emlékeim szerint kellett még ebben a pályában emelkedőnek lennie. Volt. Egy kopár kukorica föld közti dűlő úton indultunk, ahol megint kiírva 2700m 110 szint. Óhh frankó. Megint egy viszonylag meredek 17%-on kezdtünk. De azért ezen bírtam haladni mind addig, amíg egy vízmosás felé nem vette magát a bringa. És ezért leszálltam. Mivel a talpam is fájt ezért úgy döntöttem ezt a meredeket megtolom. Közben páran lekerültek közte a régi ismerős srác is. A meredek végén átváltottunk egy 8%-os részbe, itt már visszaültem és végre haladtam. Mind e közben a kulacsaim tartalma erősen konvergálódott a nulla felé. Felértünk egy szőlőhegyes pincés részre, az itt lévő autók által is használt bazalttal felszórt útra. Előttem 70m-re ment egy srác, ő rá próbátam ezen a 4-7%-os részen felérni. Amire felértem megint jött egy rövidebb felfelé ahol elment, aztán vissza jojóztunk picit. Aztán elhúzott. 24 kilinél voltam, a vizem finoman fogytán, majd egy újabb rövid meredek, és kiírva „frissítő”. Hála az égnek. Meg is álltam, letoltam vagy egy liter izot, két fél banánt, meg megtöltöttem az egyik kulacsomat, és Burucki Szilárd, aki épp a második körét teljesítette, után iramodva zúgtam lefelé egy dózeren. A lefelé megint kb azt jelentette, hogy tekerni kellett, mert magától azért nem ment le a gép. Itt egy kissrác ment előttem, akivel előzgettük egymást, majd amikor már 28,5-nél jártunk, megint egy tábla 2380m 110 szint… Nincs is már ennyi a pályából. Mondanom sem kell, a kezdeti 22%, már meghaladta a vágyaimat, úgyhogy tolás lett belőle. Majd közben utolér egy korom béli srác, és együtt toltuk, mígnem elértünk egy enyhébb emelkedésű utat és itt már felültünk. Itt is még bőséggel volt emelkedése az útnak, de ezt már kitekertem. Majd amikor már tényleg azt hiszed vége, még betereltek egy ösvényre, ahol még felvettünk vagy 40m szintet. Na itt véreztem el végképp. Leszálltam és feltoltam. És innen jött, amire végképp nem vágytam, egy technikás lejtő, amibe bőven volt felfelé, meg épített ugrató meg miegymás. Életkedvem sem volt már, nemhogy egy ilyen technikás részen való élvezkedés. Aztán végre kiértünk egy dózerre, gondoltam most már csak begurulunk, de nem, még beküldtek egy szurdik völgybe, ahol olyan technikás cuccok voltak, én meg annyira fáradt, hogy leszálltam és letoltam a gépet. Nem akartam egy rohadt nagyot bukni a cél előtt.
Beérve aztán egy srác, volt vagy 20 éves, várt vizipuskával, élvezte, hogy lelövetem magam vagy 5-ször vele. Majd a kocsihoz vánszorogva, rájöttem hogy egy katlanban vagyunk, ahol nincs levegőm. Megittam egy proteint, átöltöztem, bevánszorogtam a bringát a kocsiba, hogy ezzel ne legyen gondom, majd fogtam a hűtőhátizsákom és elmentem a kajajeggyel. 5*-os Szarvas pörköltet kaptunk. Igen ám de én levegőt is alig kaptam, nemhogy egy ilyen pörköltet megegyek 36 fokban, ami a völgyben a napon volt 45 is. Valahogy a húst lenyomtam, a krumpli maradt. Majd visszavánszorogtam a kocsiba maxra húztam a légkondit, és elindultam. Konkrétan az órám is jelezte, hogy nem vagyok még rendben, meg én is éreztem a légszomjat, ezért a légkondit konkrétan az arcomra irányoztam, de nem volt elég. Végül megálltam az első mekinél. Na ott csapott meg egy olyan légkondi, ami helyre tett. Emellé még a kávés shake (nem is tudtam hogy létezik ilyen) és finoman felvizezett mekis kóla tett helyre, innentől már nem volt bajom.

Szóval ez egy nagyon jó pálya, etalon rendezés, minden a helyén, csak nem augusztusban, mert ezek a kis sűrű steigek sokkal gyilkosabbak, mint egy normál maratonon két hosszú hegy. De tényleg le a kalappal a rendezés előtt, csak én vagyok dagadt, és gyenge ehhez.

IV.         Erdélyi kalandok avagy Székely MTBO

Az hogy Székelyföldön versenyezzünk, már régi terv. Szász Jani és csapata, már évek óta fűzi a magyar tájbringásokat, hogy látogassák meg őket a Csíki-medencében, és olyan versenyt rittyent nekünk, hogy mind a 10 ujjunkat megnyaljuk. De hát a Covid, és a távolság betett többször is ennek a tervnek, így végül idén sikerült csak fedél alá hozni a Székely több napost, ahol azért végül képviseltük magunkat 9-en, illetve ez így nem pontos, mert én nem is tudom hányan voltunk pontosan magyarok, na meg azért a román tájbringások is megjelentek, lévén a verseny közelebb volt Bukaresthez mint Budapesthez. Na de ez a pár nap, nagyon nem csak a tájbringáról szólt, hanem arról is, de egy igazi kaland volt, vagy inkább mondhatnánk, hogy egy pasis nyár végi utazás is lehetett volna, ha a nemek aránya, az utazáskor nem majdnem 40:60 arányt vett volna fel. Na de végül is család és feleség nélkül vágni neki a nyár legnagyobb kalandjának, mégis csak belefér a pasis nyár végi kaland címszóba. Na de nézzük mi is történt.

Először is én még életemben nem jártam ilyen messze Veszprémtől, na jó ez így nem teljesen igaz, mert lehet Velence, vagy Rostock messzebb van, de oda soha nem én vezettem, úgyhogy a pontos megnevezés az inkább, hogy soha nem vezettem ilyen messzire az otthonomtól. Ráadásnak ugye utasaim is voltak, akiket Pesten vettem fel, sőt Laviniánál még egy éjszaka vendégeskedtem is, csak hogy időben elindulhassunk. Valljuk be, amikor a google azt mondja 12 óra, azt nehéz elhinni. Pláne amikor az út 1/3-án már reggel 9-kor túl vagy. Ja csak hát ahogy átléped a határt Debrecen után, már csak nyomokban találsz autópályát, és az sem felel meg feltétlenül a klasszikus autópálya motívumoknak. A többi út meg megy mindenfelé falvakon, városokon, ilyen és olyan jelzett sebesség korlátozásokon, és hát őrült módra hajtó román kamionosokon keresztül. És valóban 12 óra az út, hiszen amikor 19:30-kor begördültünk helyi idő szerint Csíkdánfalvára, akkor azért bőséggel túlléptük a bruttó 12 órát.

Ursus

Az út és az egész kaland egy ominózus pontját, már előre le kell szögezni. Ez nem más mint a medve. Tudjuk, hogy a maci egy kedves kis állat, nekem is van az ágyamban nem is egy. Az ember magához öleli és belealszik a kedvenc plüssmacijaiba. Erdélybe ezek a kis „plüssök” picit nagyobbak, és brummognak, és nem mellesleg, nem annyira bírják, ha hozzájuk bújunk, sőt legfőképpen ha „rálépsz a farkára”. (Mondjuk, hogy utóbbit, hogy csinálod az kb ugyanolyan székely titok maradt, mint hogy „ha kitátja a száját, akkor hogyan kell úgy keresztül nyúlni rajta, hogy a farkánál fogva kifordítsd…”) Ráadásul a kedves brumikból egyesek szerint 5-6 000-rel több van Erdélyben, mint amennyit a terület el tud tartani, mások szerint pont annyival van több, mint amennyi ott van. Ráadásnak mostanság már nálunk is kóboról jó pár, okozva a magyar, macihoz nem szokott állampolgároknak némi problémát. De ami biztos, mi nem vagyunk hozzászokva a jelenlétéhez a mackónak, és lévén a sportunk adhat olyan szituációkat, hogy 3 m-es barátunk szembe áll velünk, jó lenne tudni, vagy legalább felkészülni arra, hogy mit is tegyünk, ha megjelenik a mackó. Ugye pár információ már kishazánkba is eljutott hozzánk, mint pl ahogy Szilvásváradon is ki van írva, hogy „ne selfizz a medvével”, vagy pl hogy „lefelé menekülj, mert nem fut gyorsan mert orra esik” (gyorsabb mint én bringával lefelé). Ami hasznosnak tűnik az a medvecsengő intézménye, amelyet aztán a börzsönyi MAKÁKO-n be is vetett Orsi. Annyi bizonyos, hogy egyikünk sem találkozott a Börzsönyben macival, bár székely házigazdánk arcmimikája, és mosolya a bajusza alatt, inkább arra adott következtetést, hogy a maci csengő inkább arra lesz jó, hogyha benne van a medve sz@rba akkor már ne keressenek minket, mert úgy jártunk mint az egyszeri mackócsengős turista a Yelowstonban… Szóval sok ellenszerünk nincsen ellene. Ráadásnak még a kocsimban is, bár utasaim idegeire mentem az állandó mackó témáimmal, azért mindenkinek meg volt a maga véleménye. Anna kb keresztbe tojta a medve kérdést, mondjuk könnyű úgy, hogy valaki 12%-os emelkedőn 30-11-el állva gyorsabban teker, mint ahogyan a mackó fut. Pista fenntartásokkal kezelte a helyzetet, nem kívánt vele találkozni, de aggájai nem voltak. Lavival már más volt a helyzet, ami főleg akkor jött ki, amikor a Bucsin – hágó tetején egy kihalt, olyan igazi medvés parkolóban, megálltunk folyó ügyeket intézni, és inkább nyitott ajtóval ugrás közelben végezte a dolgát. Jómagam ugyanebben a szituban távolabb mentem és megnéztem nincs e a maci a málnásban, de nem volt, vagy nem jött elő. Mondjuk hamar megtudtuk, hogy előbb fogunk macival összefutni egy kukoricásban, mert imádja a zsenge kukoricát majszolni, mint a málnásban. Mindenestre két medveügyben tapasztalt forrást is megkérdeztem a teendőkről, az egyik Totyi volt, aki azt mondta ő még live ban közelről ugyan nem találkozott vele, de ha mégis összefutnánk, akkor szépen álljunk meg a bringát tegyük a mackó és mi közénk, és lassan hátrálva figyeljük brummogó barátunk mozgását, majd huzzunk onnan a francba. Mondjuk ugyanezt a módszert mondta az erdélyi pásztor kutyákkal való randevú esetére is. A másik nyilván Szász Jani volt, aki születése óta itt él Csík földön, és nem kevés Macival találkozott, na most azért az ő módszere a székely szokásokat tükrözte, azaz nyúlj át és fordítsd ki a farkánál fogva, de leginkább kiabálj rá és elmegy. Az más kérdés hogy utóbbival már próbálkozott, és ilyenkor azért van eset, hogy a kiáltás az ánuszodon is keresztül fut és akkor a barna maci már nem csak veled szemben, hanem a gatyádban is bent lesz, a medve meg lehet röhög és tovább megy. Szóval a medve kérdést nem sikerült megoldani úgy, hogy az megnyugtató legyen, így maradt egy pici para. Mondjuk bennem a félelemmel/parával együtt némi kíváncsiság is volt, hogy vajon mi lesz ha összefutunk, bár gyanítom, ha meglátom a mackót, kapásból fordulnék a lefele felé, és olyan DH-t vágnék le, hogy Valentino Rossi betonon sem érne utol. Na de Erdély nem csak medvékből áll van itt más is.

Borvíz maraton

Székely vendéglátóink, olyan kedvességgel fogadtak és láttak el minket a teljes ott létünk alatt, hogy több évre feltankoltunk pozitív érzelmekből. Ennek egyik eleme volt az első Borvíz maraton, amelyet csak nekünk találtak ki. Az egy más kérdés, hogy az eredeti terv szerint két távon mentünk volna, de János ezt egy egyszerű húzással, egy távra rövidítette, azzal a kitétellel, hogy aki nem bírja az beül a dzsipbe és felviszik a Hargita tetejére, aztán onnan haza gurul. A társaságból 3-an tettek így, bár Dixi és Dóri unszolásra, és egy laza 350m szint megtétele után ült csak be. (Gróf úr már az elejétől.) Kedves szervezőnk, egy laza 5 kiló banánnal, vagy 40 tábla Erdélyi csokival, és mindenkinek egy – egy borvíz ivó bögrével járult hozzá a túra sikeréhez.

A start után a garmin kapásból olyat írt ki, amit eddig még sose, 20km 1000m szint. Aha… Na most azért amikor 8-an mászunk fel, akkor meg kéne találni azt a tempót, amivel együtt tudunk menni, pláne egy olyan helyen, ahol többünk minden bokorból elő ugró medvéket, vagy éppen pásztor kutyákat lát elő jönni. Utóbbival kb. 3 km után össze is futottunk, de csak a szelídebbek voltak az út szélén, a komiszabbakat állítólag megkötötték. Hamarosan társaságunk több kisebb egyszemélyes vagy 2-3 személyes gruppetókra esett szét. Én megpróbáltam egy bírható tempót felvenni, és amikor mindenki megállt és pihent, szépen tovább menni, úgyis utolérnek. Végül az első borvíz kúthoz Sütinénivel és Lavival értünk oda, hogy rövid kóstolgatás után (a borvíznek sem alkoholhoz, sem borhoz nincs köze, csak egy szénsavas ásványvizes víz) tovább is indultunk, hogy a következő órában újabb és újabb szinteket abszolváljunk.

A 4. forrás után, aztán már egy igazi magashegyi legelőn nyomulhattunk, ahol 1400m-en már igazán mackófigyelő helyzetben próbáltam nem a csoport végén lenni. (Főleg, hogy a dzsipp, eddigre már igen csak elmaradt!) Abszolválva a 20km és 1000 szintet, gyorsan le is adtunk vagy 400-at belőle, de a hegység nyugati oldalán. Így biztos volt, hogy még mászunk mi vissza a gerincre, ami aztán meg is történt, és megint egy laza 200m szintet vettünk fel 3,5 kili alatt, de legalább dózeren, és elég sűrűn találkozva erdei emberekkel, sőt néha olyan érzésem volt, hogy a helyiek ezt a hágóutat közútnak használják. Felérve a hágóba, pár fotó és nagy zuhanás vissza a Csíki medencébe, 32kilivel 1200 szinttel és vagy 4 és fél óra bruttó mozgással a hátunk mögött érkeztünk vissza a medence házai közé. De még nem volt vége a mókának, sőt most jött az, amit a hátam közepére nem kívántam, hogy egy ligetes bokros erdőben erdei összekötő utakon, azonosítatlan állatok ürüléke között, hullámozzunk át a következő borvizekhez. Szegény Lavika itt picit elmaradt az erdőben, és ez nem volt számára kellemes élmény, mint ahogyan nekem sem amikor az egyik általam medve szarnak titulált ürülék kupac után fél perccel, Anna néma csendben húzott át a semmiből a hátam mögött, és lett nekem is tele a gatyám. Olyannyira, hogy a következő dózeren még egy ló pata nyomát is sikerült medve lábnyomnak néznem. De végre megint dózerezhettünk, ráadásnak miután a borvizet megkóstoltuk, most már én is ittam, mert a kulacsom víztartaléka erősen fogyó félben volt. Jött egy 200 szintes lejtőzés, egy dózeren, hogy elérjük a falvakat, és szépen több mint bruttó 6 órányi tekerés után megérkezzünk Dugásfürdőre, hol jó magam egy helyi radlerrel mostam le a torkombol a borvizek kissé vasas ízét.

Este, lévén a Kárpátia étteremben telt ház volt így Csíkszeredára mentünk kajálni a Gambrinus étterembe. A neve tájbringás berkekben sokat sejtetett, de nem tudtuk meg miért hívják így, mert hogy a kedvenc cseh sörömet nem csapolták, ellenben egy akkora magyarkodó étteremben jártunk, amilyet eddig még soha nem láttam. Azt nem mondom, hogy a túra alatt vesztett 4200 calóriát pótoltam volna, de azért viszonylag finomat ettünk, és eltelet az este, hogy megegyezzünk Tamással, a másnap hajnali programról, ami ha már itt vagyunk a közelében a Békás-szoros/Gyilkos-tó kombináció lesz.

Amit mindenkinek látnia kell

A Békás-szoros/Gyilkos-tó egy igazi bakancslistás helye Erdélynek, és nekem is. Hajnali 7-es indulás (idehaza az 6) és 5 fok fogadott minket, amikor a bömös elindult a turisták Mekkája felé. Szerencsére a hajnali időpontnak, a tömegek még messze voltak, de azért a Békás szorosban mind a bazár sor nyitogatta kapuit, mind pedig az autó forgalom nem volt alacsony, de még éppen elviselhető szinten volt. Tettünk is egy rövid sétát a szorosban, megcsodálva annak szikla és vízképződményeit, és a autentikus bazár sorát, a kínai tömeg áruk és az Erdélyre hajazó de valszeg Kínai munkások keze munkáját fémjelző szuvenírekkel. Azért nem sikerült megúszni, hogy pár dolog ne kerüljön be a kocsiba a bazár sorról, ami vizsont tényleg autentikusan düledezőnek kinéző fa bódékból állta az idő vas fogát. Innen felmentünk a Gyilkos-tóhoz, amit körbe is sétáltuk. Eszméletlen szép környezet, festői táj, mondjuk nekem a tó nem adta azt a flowt amire számítottam, de lehet azért, mert a Bakonyi-gyilkos tó kinézete is hasonlít hozzá, mondjuk azért itt a magashegyibb környezet a fenyves erdők sziluletje, és az elmaradhatatlan bazársor és wursli, na meg a lassan beinduló tömeg, kissé mást adott. Mondjuk a kihívást növelte a séta végén lévő függőhíd, amelynek a súlyhatára 130kiló volt, ezért útitársaim inkább előttem szökkeltek át rajta. De jelentem, engem a híd túl élt. Még egy kis kürtös vásárlás (én málnásat vettem) és a többiek lángosozása után indultunk vissza, hogy most már tényleg a versenyre koncentrálhassunk.

Long … avagy hogy lettem majdnem medve sz@r!

A rajt délután 2-re volt hirdetve, de mivel a székely ember nem siet, vagy lehet hogy valami más akadályozási tényező volt, átrakták 3-ra így a visszaérkezésünk után még egy fél órás szundi is belefért. Az más kérdés, hogy még csütörtök este János arcán láttunk egy árnyat, ami annak volt köszönhető, hogy az előfelvezetés során bizony valahol a terepen összefutott egy mackóval. De azt mondta ő a kutyáktól jobban tart, a mackóhoz meg majd ki küld két embert, és azok megoldják a kérdést, persze a hogyant nem kötötte az orrunkra, mint ahogyan azt sem hogy hol tanyázott aznap a brummogó.

M40-ben egy egész tűrhető mezőny jött össze, és lévén Tamáson kívül nem ismertem az ellenfeleket kíváncsian vártam, hogy hogyan fogok teljesíteni. Mondjuk nem számítottam arra, hogy a 14,5-re megadott pályánál elfogom e érni a 100 percnyi időt, de hát majd meglátjuk. A térképet felkapva, amint a nagykönyvben meg van írva, egy könnyű 1-es pont után, jött az izgi tájékozódási kihívás. Konstatáltam, hogy fel kell menni az erdő környékére, (ergó tuti ott van a mackó) na de hogyan. A 20 000-es térképen hosszan áthúzó, vagy 7-8km-es átmenetre, két reálisabb megoldást láttam, a művelt szélén lévő dózer kombinációt, vagy a 10-esen át viszonylag kisebb utakon való leereszkedést. Abban egyezett mind a kettő, hogy utána egy brutális mászás lesz, de legalább addig haladok, és talán az előttem induló sporttársakat sikerül meglátni. Háát nem sikerült, egy kumma embert, nem láttam ha leszámítjuk azt az elites srácot, aki mögöttem érkezett, és a meredek felfelében az erdősávban, (ahol én minden bokorban mackót véltem) más dimenzióban húzott el mellettem. Hosszas szenvedés után sikerült felérnem a hegygerincre, beletéve egy 2 perces kerülést annak érdekében, hogy nyeregben maradjak, végre láttam embereket, előttem húztak a már kilóméterről látható pontra, de hogy elites e vagy 40-esek nem tudtam megállapítani. De örültem, hogy vannak emberek a környéken, mégis csak várhatóan itt lehet a mackótestvér a környéken. A legnagyobb meglepetés, hogy bár számítottam, hogy 9 percről Tamás felbukkan, de arra nem hogy a 2-esről kifele menet szembe fog velem jönni. A 3-asra egy enyhe felfelé vezetett, immáron tényleg erdőben, és olyan igazi macis helynek tűnt a dolog. Más erdőben lehet leszálltam volna helyenként tolni, de itt nem. Sőt amikor egy olyan tisztás részen mentem el, ahol balra szeder és málna volt, jobbra meg tiszta fenyves erdő, menekültem az erdős oldalra (nehogy a mackó farkára hajtsak) Ráadásnak a 3 as előtt nem sokkal, valami ordítást is hallottam, de hamarosan szemből felbukkant Georgi úgyhogy ez megnyugtatott. Végül elérve a 3-ast egy 40-es srác előttem, Tamás pedig közvetlen mögöttem érkezett, hogy aztán a 4-esre együtt menjünk át, ahol a frissítőn meg is kérdezték „Medve megvolt?” Na jó akkor most jön az, hogy Tamást nem engedjük el és ebben az erdős részben vele maradok. Különben is az 5-ös pontnak nem láttam a kivezető ösvényét, így jobb ha egy tapasztaltabb rókával megyek, és lefelé valszeg még tartani is tudom Tamást. Párszor benéztünk, hogy mi van, de végül megtaláltuk az 5-öst és végre elhagyhattuk „medveland” erdőjét, és irány vissza a művelt terület. Mivel látszott, hogy gyorsabb vagyok lefelé mint Tamás, ezért ott is hagytam, majd hamarosan eszméltem, hogy nem is jött utánam. Valami tök más útvonalat választott, filóztam, hogy mit csinál, de akkor még nem jöttem rá, hogy mind ide jövet, mind vissza menet valami zerge baszta kis ösvényen kelt át, ami időben és kilóméterben is jelentős volt, a pálya végére ő 4 kilivel ment kevesebbet, mint én vagy Anna. A 6-osra láttam is, hogy jócskán előttem van Tamás. Ellenben felbukkantak a román ellenfelek a környéken, így végre azokkal is törődhettem akikkel akár egy meccset is vívhatok, Tamás ellen nyilván nem volt esélyem. Innen már csak a művelt területek dombhátain nyomultunk, ami aztán adta is a lehetőséget hogy a románok nem ismerve a szabályokat helyenként átvágjanak, ezzel téve még izgalmasabbá a derbyt. A végére a befutóra kellett szégyen szemre először tolnom a bringát, mert ott már nem bírtam fizikailag.

28 kili 465 szint, ez így az előző napi túra után, pláne hogy ezt amennyire lehetett nyélen nyomtam, izmos volt egy picit. Tamás szénné vert, de a helyi erők mind mögöttem végeztek, így 2. helyről várhattam a folytatást. A poén, hogy a mackót a erdőből petárdákkal riasztgatták a helyiek a 3-as pont környékén, de mind e közben az 1-es pont mellett a kukoricásban ott szundikált egy mackó. Ez a pontok bontásakor derült ki amikor szépen eloldalgott onnan. Megjegyzem az egyest szinte mindenki fogta.

Este végre bejutottunka Kárpátiába, ahol igazi kulináris élvezetekben lehetett részünk. Finomabbnál finomabb ételek és bőséges adagok jellemezték a helyet.

Váltó

A váltók elosztása is adott némi fejtörést, de végül abban egyeztünk meg, hogy csinálunk két M40-es váltót, ami hasonló erejű, így én Tamással, míg Anna Pistával volt egy váltóban. Ezen kívül Lavínia Dórival és Ági Dixivel alkotott remek párosokat. Azt nem mondom, hogy egy váltó rajtjának és céljának, példa értékűen így kell kinézni, de úgy nézet ki hogy a verseny alatt a térképek kézbeadásával is, a rendezőség le tudta kezelni azt a kb 15 váltót aki indult.

Nálunk Tamás ment első emberként Anna ellen, és én még fel sem ocsúdtam, amikor 11 percel a rajt után már Tomi ordibál,, hogy jön és váltsak. Ránézve a pályára kapásból érettem hogy miért jött ilyen gyorsan. Nem volt egy túl nagy pálya, de a célnak megfelelt. Tekertem mint akit puskából lőttek ki, hogy az előnyünket megtartsam, illetve növeljem. Miután a templomtól legurulva Pista szembe jött velem, még fokoztam a tempót, hogy a pálya végén nyugodtan adjam át Tamásnak ismét a stafétát. Ő nem kapkodott a térkép elvétellel, de azért ordítottam, hogy menjen, mert minden másodperc számíthat. Ráadásnak hogy a problémák még fokozódjanak, nem jó dugóka számot vittek fel nekem, úgy hogy ez is okozott némi problémát. Gyors clear, check és már vártam is Tamást aki menetrendszerűen érkezett is. Nem tudtam mekkora előnnyel megyek ki, de mivel tudtam nekem most jön az a felfelé amit Pista az előző körben abszolvált, és neki a pálya végén csak lefelé kell mennie, ezért tudtam, hogy minden másodperc számít. Nem teketóriáztam, és mint akit ágyúból lőttek ki nyomultam, majdnem az 1-est kihagyva, de még időben módosítottam és mentem rá a pontra. A templomtól visszanézve Pistát még nem láttam, de tudtam ez nem jelent semmit, akkor van esélyem, ha amikor én a hegycsúcsot fogom, ő akkor jön le a templomtól akkor nyerek, minden más, verzió már necces lehet. Amikor azonban a nyeregből visszanéztem láttam, hogy Pista megy éppen a templomhoz, és ő pontosan tudta, hogy én így megfogható vagyok. Amennyire tudtam meghajtottam a felfelét, de nem vagyok egy hegyivadász még mindig. Majd kezdődött az ereszd el a hajam, tudtam ha Pista előtt kanyarodok rá a falura menő útra, akkor meccselünk, ha ő megy elől fel kell rá érnem. Ahogy kivágódtam az útra, megláttam magam előtt 20m-rel. Ami a csövön kifér próbáltam ledolgozni a hátrányt, a faluba érve már csak 10m-e volt. Csak hogy a merev seggű, zsír új focus (mármint Pistának zsír új) jobban jött ki a kanyarokból, mint az én fullym az aszfalton. De ekkor jött a helyi megsegítés, Pista elé kirongyolt egy kombájn, láttam hogy satu fékkel próbál elmenni a bal oldalán, majd miután ott nem ment a jobb oldalár ment ki. Így aztán már a tarkóján volt a leheletem, de mivel én nem tudtam lábletétel nélkül a kombájn alatt elmenni, így a10m a befutó pontra visszaállt. A derékszögeket tartalmazó célegyenesben, meg nem sikerült szélárnyékra mennem, így Pista fordult rá a célra, és így megnyerték a meccset. Jól meghajtottam Pistát, de ilyen ez a pop szakma.

A váltó után egy hosszabb ejtőzés várt ránk majd délután egy sprint.

Sprint?

Hát az, hogy a délutáni sprint mennyire volt sprint az jó kérdés. A pálya elemeiben, csak a táv adott sprintet, maga az hogy a 7 km-en amit tekertem rajta, volt 130 szint és összesen 6 pont, messze menőkig nem sprintet feltételez. Ráadásnak még azt sem mondhatom, hogy hibáztam. Talán csak a 3-4-ben, hogy mivel érzésemre a 3-as lejjebb volt, ezért alulról közelítettem a 4-esre. De több hibát nehéz találnom a pályámba, de annyira szintes volt, hogy itt én jót jönni biztosan nem tudtam. Így is lett. Tamás űr ideje mögött a 4. helyen zártam az etapot, aminek a legnagyobb hátránya az lett, hogy az egyik román sporttárs 1 percre, míg a másik 4-re közelített meg, ami a másnapi középtáv előtt okozott némi fejtörést.

Este ismét a Kárpátiát látogattuk meg, ahol meg kóstoltam a Pacal csorba levesüket. Azt kell hogy mondjam, hogy ez a krémlevesbe hajazó tömény ízvilággal rendelkező leves, átvette nálam az egykor egy mexikói étteremben evett kukorica levestől a number one helyezést. Ha erre jár bárki, ha másért nem is, de ezért a levesért érdemes beugrani Csíkszentdomonkosra a Kárpátia étterembe. (Hozzáteszem, amit kóstoltam ételt az hét nyelven beszélt itt.) És mindenképpen tejföllel és csípőssel érdemes kérni, mert a leves krémességét még megdobja a tejföl, és a jalapenjo belemorzsolt ecetessége még rátesz egy lapáttal erre az íz orgánumra.

Este még egy kis beszélgetés, illetve a lábam a múlt heti edzés sérülésből való teljes bénulásával záródott, ami reggelre is mondhatjuk, hogy csak enyhült. De legalább bringázás közben kevésbé zavart.

Középtáv

Utolsó nap még egy középtáv várt a mezőnyre. A reggel 9-es null idő, picit szokatlan volt, pláne hogy ez otthoni időben reggel 8, de a várható utazás hossz és a meleg szempontjából is ideális volt az időpont. Ismét Szász Jani egy remek pályát produkált. ( a váltó és a sprint az egy román sporttárs műve volt) Mondjuk már az 1-re beletettem egy fél perc hibát, ami aztán lehet hiba sem volt, de úgy, hogy az alig 4 percre álló kolléga 3 míg az 1 perces 6 perc múlva ugrik utánam, így minden másodperc számít. A 2-esre betonozás, majd a 3-asra szerencsére a biztos utat választottam. Anna meg Pista szerint nem volt jó helyen az a pont, ahonnan én jöttem onnan rendben volt, majd húztam is tovább, főleg hogy mintha a távolban a mögöttem induló srácot láttam volna felbukkanni. Szépen felhúztam az utolsó magaslati pontot, majd irány az 5 ahonnan gondoltam a falun keresztül betonon gyorsan abszolválom a 6-ost. Csakhogy azt nem vettem észre, hogy átkötés nincs. így jó nagyot kerültem ami minimum 1-1:30 perces hiba lehetett. Innen már csak a 7 és mivel odáig nem ért utol a srác így valszeg a 3. hely biztosan meg van, hiszen szépen bementem a célban és a srác nem volt ott. Hamarosan megérkezett Tamás, amin finoman meglepődtem, de ő egy laza 33 perccel abszolválta a 40-es középtávot 65 évesen, amit én 40 perc alatt tettem meg. De Tamás nem érdekes, a román srác az érdekes, aki hamarost be is futott, talán nem hozott rajtam, de ez akkor derült csak ki, amikor kiolvasott.

Így aztán összetettben a 2. helyet kaparintottam meg Tamás mögött. Eleve nem volt olyan különítményesünk aki ne lett volna dobogón, és ez bizony szuper eredmény, mert azért a helyi erőkben is bőven van potenciál. Sajnos nem úsztuk meg sérülés nélkül, Dóri esett egy nagyot de végig ment a pályán, és itthon derült ki hogy eltörte szegény a kezét.

De várt még ránk egy alsó hangon 10 órás hazaút. 13:00-kor indultunk helyi idő szerint, és Lavit 23:20-kor raktam ki Pilis világvégén. Ez időzóna nélkül 10 óra, de zónával több mint 11, és utána még hazavezettem Veszprémbe, így éjjel kettőkor meg is érkeztem. De megérte. Remek verseny nekem tetszetős terepek, bár a dombokból lefaragnék egy csöppet, egy remek túra brutál jó hangulat, gyönyörű tündérország, ez volt a Székely MTBO. Köszönjük a Szász családnak, hogy ott lehettünk.

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

K3 ismét

A K3 egy olyan pontja az évnek, ami a fontos események között szerepel a versenynaptáramban. Idén azonban lévén viszonylag rossz időpontra volt kezdetben meghirdetve, elengedtem. Aztán szerencsére eltolták egy héttel, és mivel mi erre eltoltunk egy másik versenyt, egy fél évvel, ezért felszabadult a hétvége. Ha már szabad volt ideje társat keresni. Nyilván adott Csonti és elsőbbséget élvez, de abban biztos voltam, hogy kihagyja ezt a mókát. Adott lenne Robi is, és éppen ráakartam írni, amikor egy messengeres beszélgetésünk során valahogy szóba jött Bedő Csabival a derby, és kapásból mondta hogy jönne! Úgy gondoltam, ha Robit érdekli a verseny úgyis jelentkezik, és majd akkor max 3-an megyünk. (Mondjuk ebben az esetben én a lassú visszafogó csiga szerepét töltöttem volna be). Szóval volt csapat, többet nem is nagyon törődtünk a rendezvénnyel. Kicsit több mint egy héttel a rendezvény előtt, május 1.-én este felé, Csabika hív. „Szia, most toltak ki a műtőből, szolnál Mikinek hogy ne

Súlyban az erő

Súlyban az erő avagy „Celebnek lenni oly nehéz” azaz K3 a Mátrában   Tavaly félelmeteset mentünk Csontival a Bakonyban, az első K3-momon. Sokat beszélgettünk róla, rengeteg anekdota, érdekesség vett minket körül. A kérdés legfőképpen bennünk is az volt, hogy ez egy kicsúszott eredmény volt, vagy tényleg jók vagyunk ebben a műfajban? De tökmindegy miről volt szó, a vége mindig az volt, hogy idén is megyünk! Így amikor kiderült a dátum, már hívtam is elnyűhetetlen társam és mondtam neki; „Május 6, délután 5 körü,l valahol Budapesten felveszlek!” Persze az elmúlt egy év anekdotái nem múlhattak el nyomtalanul. Finoman kibővítettük az érdeklődők névsorát, lévén hogy a tájbringások egy része teljesen beizgult a versenyre, és el is jöttek rá szép számmal. Mondjuk ezzel még népszerűbbé tettük a versenyt, de öngólt lőve magunknak is hoztunk nem kevés kihívást. Hisz ha csak a számunkra ismeretlenektől eltekintünk, a nevezők között voltak a: Tűzoltók 4 keréken, a visszat

K3 mert kell

Immáron harmadszor tértünk vissza Csontival közösen a K3-ra! Idén is, mint az ezt megelőző két évben, a sprint távra esett a választás. A tavalyi Mátrai hegyvidék után nyilván szimpatikusabbnak tűnt a Vértes lankásabb lejtőivel találkozni, ráadásnak a Vértes azért kicsit sem ismeretlen azoknak, akik tájékozódási sportokat űznek, így bizakodva vághattunk neki az idei derbinek. Az MTBO-sok több csapatban is képviseltették magukat, így nyilván köztünk egy barátságos rivalizálás is kialakult. Itt volt Lavi-MM páros, Mozsi-Ipsics Laci-Dankó Pityu, Hidas Zoliék, Noémi-Béci páros, Gabi-Csabi és a fiai, na meg nyilván mi is. 12 óráson meg Ember Ágoston- Máthé Tomi, és a Száguldó Virágok Orsi vezetésével is neki vágott az idei K3-nak. Ránk már Csonti előzetes panaszi sem vetettek jó képet. Csonti az egy héttel korábbi Pannonon igen jól ment, de egész héten fáradtsággal küzdött, nekem meg a Pannon rendezése mellett, a Balaton marci 50km-e is a lábamban volt. Ráadásnak péntek délután elke